Pondělí 26. května 2025, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Zajeli jsme do Poličky podívat se na nový lesní speciál Tatra Force, má řiditelnou zadní nápravu i centrální huštění pneumatik

V Továrně hasicí techniky v Poličce jsme si pečlivě prohlédli zcela nově vyvinutý lesní speciál na podvozku Tatra Force. Zářivě červenou CAS 20/4200/252 – S3LP firma THT představila na zahraničním veletrhu RETTmobil ve Fuldě, českou premiéru si po webu POŽÁRY.cz fyzicky odbude na Pyrosu v Brně.

Podvozek

Pro stavbu speciálu použil výrobce podvozek T 815–7 4×4.1 AWS o rozvoru 3 900 mm. AWS je zkratka pro All Wheel Steering – systém, díky kterému se zadní náprava na základě vyhodnocení elektroniky hydraulicky natáčí až do rychlosti 30 km/h. Systém lze deaktivovat z místa řidiče. Při překročení rychlosti 50 km/h je náprava automaticky vycentrovaná a její řízení je uzamčeno.

Přečtěte siProfesionální hasiči v Bystřici pod Hostýnem mají unikátní Tatru Force, prodloužený rozvor kompenzuje zadní řiditelná náprava

Systém je ovládán z kabiny vozu a má tři režimy. Režim ALL-WHEEL STEERING spočívá v možnosti natáčení kol druhé nápravy v závislosti na poloze předních kol. Cílem je dosažení minimálního průměru otáčení zatáčení.

Režim CRAB STEERING spočívá ve schopnosti natočení kol druhé nápravy v rozmezí 0 až 21 stupňů ve stejném směru jako kola předních náprav.

Posledním speciálním režimem řízení je tzv. MANUAL STEERING, který dovoluje řízení kol druhé nápravy zcela nezávisle na poloze předních kol. Řidič tak může po nastavení kol třetí a čtvrté nápravy do libovolného směru korigovat směr jízdy vozu volantem.

Třináctilitrový osmiválec dosahuje výkonu 340 kW. Chlazen je vzduchem a splňuje emisní normu Euro 5. Převodovka Allison 4500 je automatická s hydrodynamickým měničem. Je vybavená pomocným pohonem pro pohon požárního čerpadla s možností provozu až do rychlosti 10 km/h.

Přečtěte siSoučasné hasičské vozy těžší než 3,5 tuny musí jezdit i na letecký petrolej a bez AdBlue

Regulací tlaku vzduchu ve vlnovcových pružinách lze přímo z místa řidiče měnit světlou výšku vozidla v rozmezí +90 až –120 mm. Tatra je vybavena i centrálním dofukováním pneumatik. Systém dokáže během jízdy měnit tlak v pneumatikách a tím zlepšovat průchodnost vozidla v extrémním terénu – díky nižšímu tlaku dojde k deformaci pláště pneumatiky a zároveň zvětšit styčnou plochu s terénem. Snížení tlaku v pneumatice pomůže zvýšit trakční sílu až dvojnásobně.

Brzdy jsou na všech kolech bubnové. Na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva jsou pro zvýšení odolnosti ochranné návleky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1000 °C.

Kabina

Celokovová jednoprostorová kabina je čtyřmístná, další dvě sedadla jsou koncipována jako nouzová. Nechybí topení nezávislé na chodu motoru a jízdě. Kabina i nástavba jsou vybaveny ochrannými rámy, které je chrání při průjezdu lesním porostem.

Tatra je vybavena jak analogovou vozidlovou radiostanicí, tak vozidlovým digitálním terminálem. Pro napájení každého z vozidlových komunikačních prostředků slouží samostatný měnič napětí 24/12 V. Radiostanice jsou propojeny pomocí převodníku A/D se žlutou blikající kontrolkou signalizující provoz převodníku.

V prostoru ovládacího panelu čerpacího zařízení je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo vozidlové radiostanice.

Přečtěte siNová generace hasičského automobilu Tatra Force dostala zcela novou kabinu pro družstvo, nová je nabídka motorů i převodovek

Ochranné trysky

Vozidlo je vybaveno dvěma okruhy sebeochranných trysek. První z nich chrání podvozek a kola Tatry před sálavým teplem.

Trysky druhého okruhu najdeme na střeše – chrání před sálávým teplem kabinu osádky a nástavbu.

Oba okruhy zásobuje vodou požární čerpadlo automobilu, systém elektronicky ukončí činnost pokud hladina vody v nádrži dosáhne nastaveného limitu. Obsluha se následně může rozhodnout, zda zbývající množství vody využije na hašení požáru, nebo si ji ponechá pro ochranu Tatry.

Naviják a lafetové proudnice

Tatra je vybavena lanovým navijákem s hydraulickým pohonem. Naviják je umístěn za předním nárazníkem, disponuje tažnou silou 38 kN, lano je dlouhé 30 metrů.

Speciál má dvě lafetové proudnice. Horní, na nástavbě, je odnímatelná. Její průtok je nastavitelný v rozsahu 500 až 2 000 litrů za minutu a účinný dostřik 50 metrů. Součástí je i podstavec pro použití mimo vozidlo.

Nárazníková proudnice disponuje průtokem 200 až 800 litrů za minutu při tlaku 6 barů a je ovládána proporcionálním joystickem a tlačítkovými ovladači z kabiny vozu. Volitelně lze použít i dálkové ovládání s kabelem.

U proudnice je možné uživatelsky nastavit programovatelnou oscilaci přesně opakující zvolenou dráhu. Při poruše ovládání lafety je možné použít nouzové otáčení pomocí klíče.

Pracovní rozsah proudnice je horizontálně –90 ° až + 90 ° a vertikálně –40 ° až +90 °. Výstřiková hubice umožňuje dálkově nastavit proud od plného do roztříštěného.

Světelné a zvukové výstražné zařízení

Světelné výstražné zařízení je červenomodré kombinace v režimu dvojzáblesk – tedy s využitím obou barev na obou polovinách vozidla.

Přečtěte siČervenomodré majáky už mohou hasiči využívat legálně, generální ředitelství HZS ČR pro ně vydalo technické podmínky

V přední části cisterny je výstražné zařízení tvořeno LED rampou s rohovými moduly zajišťujícími vykrytí potřebného vyzařovacího úhlu a čtyřmi přímými moduly pro zvýšení intenzity vyzařovaného světla ve směru jízdy. V zadní části Tatry jsou svítilny zabudované v konzole umístěné nad dveřmi čerpacího zařízení.

Doplňkové svítilny jsou vpředu na masce a vzadu ve spodní části nástavby. Rampa je vybavena ochranným prvkem proti zachycení větví.

Doplňkové svítilny na kabině osádky a přímé moduly pro zvýšení intenzity vyzařovaného světla ve směru jízdy v rampě lze v případě potřeby společně vypínat a zapínat vypínačem na ovládacím panelu zvláštního výstražného zařízení, zadní světla lze vypnout na obslužném panelu čerpadla.

Po zapnutí zvláštního výstražného zařízení jsou v činnosti všechny jeho světelné části v denním režimu.

Na zadní části účelové nástavby je oranžová sváděcí alej s osmi moduly sdruženými do jednoho celku.

Spuštění, přepínání a vypnutí tónů zvukového výstražného zařízení je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i tlačítkem v dosahu sedadla spolujezdce. V jeho dosahu je umístěno také tlačítko HORN.

Doplňování energií

Na levém boku automobilu je na krytu prostoru mezi kabinou a nástavbou umístěna 230V zásuvka Rettbox-air sdružená s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Zásuvka je napojená na systém inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií.

Přečtěte siMoravskoslezští hasiči využívají dvojici lesních speciálů Renault Camiva

Systém je vybaven zařízením, které při připojení sdružené zásuvky zajistí oddělení dobíjení akumulátorových baterií od elektrické soustavy Tatry, současně zajistí dodávku elektrického proudu pro funkčnost dobíječů svítilen a přenosných stanic, tabletu a dalších přístrojů.

Vozidlové komunikační prostředky jsou napájeny pouze z akumulátorů podvozku.

Součástí sdružené zásuvky je proudový chránič; přítomnost externího napájecího napětí na akumulátorových bateriích je indikována kontrolkou vyzařujícím světlo zelené barvy umístěným u zásuvky Rettbox-air.

Doplňování tlakového vzduchu umožňuje naplnit vzduchovou soustavu od 0 bar do nejnižší provozní hodnoty, při které dojde k vypnutí výstrahy.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby od THT je rozčleněna na tři samostatně upevněné části. Tvoří ji ochranný rám, nádrž na vodu a pěnidlo s integrovanými bočními schránami a zadní skříň pro příslušenství a čerpací zařízení.

Nádrž na vodu a pěnidlo je hranolovitého tvaru a tvoří jeden celek. Je zhotovena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Ve spodní části nádrže jsou konzoly, pomocí kterých je nádrž přišroubována na rámu podvozku. V zadní části nádrže jsou po obou bocích vytvořené úložné schrány uzavřené hliníkovými roletkami s průběžnými madly. Tatra uveze 4 200 litrů vody a 252 litrů pěnidla.

Kostra zadní skříně je sešroubovaná z hliníkových profilů pomocí prizmatických šroubovaných spojů a oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení. Vnitřní výbava je z hliníkového profilovaného plechu. Stejným plechem je polepena i horní plošina skříně.

Boční otvory jsou zakryty hliníkovými roletkami s průběžným madlem. Ze zadní strany jsou namontovány nahoru výklopné dveře s plynovými vzpěrami, doplněné roletkou. Tyto dveře zakrývají skříň s čerpacím zařízením. Na zadní stěně vpravo je také namontován žebřík, sloužící pro výstup na horní pracovní plošinu. Žebřík má plastové příčle s neklouzavou úpravou.

Pro osvětlení skříní slouží LED lišty na bočním sloupku skříně. Otevření je signalizováno na přístrojovém panelu u řidiče, police pro příslušenství jsou z hliníkového plechu a umožňují variabilní umístění požární výbavy.

Rozměrné požární příslušenství je uloženo ve schránce s víkem z lehkého kovu na horní plošině nástavby. Schránka je osvětlená a uzamykatelná shodným klíčem jako rolety.

Čerpací zařízení a prvotní zásah

V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT PKA 2000–400 poháněné od motoru vozidla. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je vybaveno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem.

Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, regulační klapky, elektronické regulace a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla. Elektronická regulace má plynule volitelný rozsah přiměšování se zobrazovaným rozlišením 0,1 %.

Pro rychlou volbu umožňuje elektronická regulace uložení dvou zvolených hodnot procenta přimísení do paměti. Nastavené procento přimísení je automaticky udržováno nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla a je zobrazováno na displeji elektronické jednotky.

Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí. Jistě vás zaujal neobvyklý průtok vysokotlaké části.

Zařízení prvotního zásahu, které tento provozní režim využívá nejčastěji, je u tohoto speciálu totiž umístěno v pravé i levé zadní části nástavby. Tvoří jej průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, vysokotlaká hadice a proudnice.

Vysokotlaká hadice je dlouhá 60 metrů, je v celé své délce tvarově stálá, plně průtočná a pružná a má hladký povrch. K hadici je připojena kombinovaná vysokotlaká proudnice s variabilním tvarem proudu při volitelném konstantním průtoku. Hadice umožňuje odvodnění tlakovým vzduchem napojeným na vzduchovou soustavu podvozku.

V pravé zadní schráně je výtlak C52 s možností připojení přechodu C/D a napojena hadice C52 s proudnicí pro rychlý zásah.

Elektronický systém řízení nástavby

Elektronický systém ovládání nástavby disponuje těmito základními funkcemi:

  • Kontrolky nepřipravenosti vozidla k jízdě (otevřená roleta, vysunutý osvětlovací stožár, nainstalovaná lafetová proudnice, sklopený žebřík, přehřátí motoru, atd.)
  • Ovládání asanační lišty a nárazníkové proudnice
  • Ovládání osvětlení okolí, pracovních světel, osvětlení úložných prostorů
  • Ovládání výstražné alej – vlevo, vpravo, výstraha
  • Start/Stop motoru, změna otáček motoru, volnoběh, aktivace pomocného pohonu,
  • Ovládání vývěvy, vysokotlaku, průtokového navijáku, levého a pravého hydrantu, plnění nádrže čerpadlem
  • Ovládání přiměšování, pohonu přiměšovače, sání pěnidla z nádrže, sání pěnidla z externího zdroje, změna hodnot přiměšování, vyvolání přednastavených hodnot přiměšování z paměti
  • Zobrazení tlaku v čerpadle a otáček čerpadla
  • Ovládání tlakové regulace
  • Hladinoměr vody a pěnidla
  • Ovládání sebeochranných trysek horních/spodních
  • Proplach systému po použití pěnidla

Ovládací LCD displej je uložen v robustním pouzdře pro náročné podmínky, vysoký optický výkon zároveň zajišťuje dobrou čitelnost za všech světelných podmínek. Díky uzavřenému systému Linux Embedded je zvýšena kybernetická bezpečnost systému.

LCD displej splňuje podmínky:

  • EMC Automotive
  • Podmínky pro zemní a stavební stroje
  • Podmínky pro silniční vozidla
  • Je odolný proti vibracím a nárazům
  • Splňuje podmínky pro vnikání vody do zařízení IP66k
  • Zaručená spolehlivost LCD v rozsahu pracovních teplot –30 °C až +70 °C    

10,1" displej s poměrem stran 16:10 má rozlišení 1280 × 800 při 149 PPI s kontratním poměrem 600:1. Jas LED podsvícení je 500 cd/m² a barvy jsou 24bitové. Kryje ho Tvrzené sklo o tloušťce 3,2 mm, tlačítka jsou tvořena deseti silikonovými klávesami s podsvícením a softwarovým nastavením funkce.

Rozměry lesního speciálu Tatra Force

Tatra Force je v provedení lesní speciál od THT Polička dlouhá 7 800 mm, široká 2 600 mm a vysoká 2 990 mm. Dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

Její obrysový průměr zatáčení je 15 metrů, nájezdové úhly jsou vpředu i vzadu 35 °. Vůz o nejvyšší technicky přípustné hmotnosti 19 tun dosahuje maximální rychlosti 110 km/h.

Sdílet