Pátek 29. března 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dennis Rapier/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?

Přinášíme vám sedmou část seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva. V tomto článku se podíváme na automobil CAS 27 Dennis Rapier pražských profesionálních městských hasičů.

Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

V pořadí již sedmá představovaná kabina, jenž nyní přinášíme, pochází z čistě hasičského speciálu, vyráběného ve Velké Británii firmou Dennis Specialist Vehicles, kterého hasiči znají pod názvem Rapier. Tento relativně malý zásahový automobil je díky svým rozměrům určený zejména pro zásahy ve městech. Jeho kabina, určená pro osádku 1+5, však vzadu sedícímu mužstvu poskytuje velkorysý prostor.

Úpravu vnitřku kabiny provedla firma THT Polička, jenž je i výrobcem požární nástavby.

Když hasič otevře zadní dveře, naskytne se mu pohled na velký prostor v malém voze. Sezení je na jednodílné lavici (dýchací technika je v opěradlech), rozdělené textilií na čtyři místa. Po vydělení vychází na jednoho 487 mm místa, což je jen o 13 mm méně, než např. ve velké kabině CP28 od Scanie. Čtveřice hasičů se vzájemně dotýká v oblasti ramen stejně, jako je tomu i u ostatních kabiny. Na místě je během jízdy při případném dooblékání tedy opět a jen tolerance osádky. Dokumentační fotografie je vytvořena ze dvou, protože víc hasičů v daný okamžik k dispozici nebylo… To však nic nemění na faktu, že se jedná o prostornou kabinu.

Podlahová část čítá hodnotu 440 mm, vzhledem k řešení krytu motoru a přepážce – obojí je ve vztahu k podlaze šikmo – je to plně dostačují pro pohodlné sezení, resp. umístění nohou, aniž by je musel člověk krčit. Zbývající místo od kolen k přepážce je 360 mm, takže sezení je vskutku bezproblémové.


Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 27 Dennis Rapier HZS hl. m. Prahy:

1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice

  • 2000 mm

2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části

  • 440 mm ke krytu motoru

3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části

  • 600 mm všechny sedačky (ukončeno rámem a přepážkou)

4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části

  • 360 mm všechny sedačky

5. rozměry jednotlivých sedaček násobeno čtyřmi

  • lavice 1950 mm /487 mm na osobu

6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop

  • 1600 mm

7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

  • 1160 mm

Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny skutečně dostatek místa, a to i v případě jejího plného obsazení. Kabině automobilu Dennis Rapier se nedá vytknout nic.

VÝSLEDEK: 100% kabina pro mužstvo

Sdílet
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?