Čtvrtek 24. června 2021, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS K 25 Liaz 101.860. Dobytčák či kabina pro mužstvo?

V již dvanácté části seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představujeme všem dobře známý automobil v původním označení CAS K 25 Liaz ve specifikaci podvozku 101.860.

Již tradičně si připomeneme hodnotící kriteria:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

Dvanáctou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je přímo pro účely hasičů speciálně vyvinutá bouda vozidla Liaz od firmy Karosa. Její původ vychází z karoserie autobusu Karosa sedmičkové řady.

Hasičský automobil Liaz na podvozku řady 101.860 vznikl již v 70. letech minulého století, do aktivní služby u tehdejších útvarů PO přišel však zhruba o 10 let později. Na svojí dobu se jednalo o poměrně převratné a pokrokové vozidlo, které se vyznačovalo prostornou účelovou nástavbou, kde bylo vše potřebné a také obrovskou kabinou pro družstvo o početním stavu 1+8. Ano, i těchto celkem 9 osob se do karosy vešlo de facto úplně v pohodě.

Rozdělení sedaček bylo (je) následující: zadní řada dvě dvojlavice a uprostřed sedačka (některé repase, či nové vozy XA mají pět sedaček, celkové rozměry stejné), celkem 5 osob, naproti hasičům, sedícím u dveří po směru jízdy byla dvojice sedaček otočených proti směru jízdy, v Praze byla levá po směru jízdy, neb na ní seděla spojka – hasič, určující trasu jízdy k zásahu a ovládající spojení přes RDST. Když vezmeme v potaz, že tehdy hasiči nejezdili ustrojení tak, jak je tomu dnes, prostor pro každého z nich, a to nejen v oblasti ramen, ale i nohou (myšleno sezení vedle sebe) postačoval o něco menší. V kabině, jejíž vnitřní šíře je úctyhodných 2380 mm, z toho 2230 jsou místa na sezení u zadní stěny, má tedy pro sebe každý z pěti hasičů 446 mm prostoru, což je dost. V případě, že ve voze jezdí pouze družstvo 1+5, má pro sebe jednotlivec úctyhodných 557,5 mm šíře sedáku. Ano, toto číslo nelze brát zcela jako relevantní, protože CAS K 25 Liaz 101.860 byl ve svém počátku dimenzován pro větší osádku. Provedení 1+5 je datováno od devadesátých let, kdy mnoho Karos prošlo repasí u našich výrobců hasičských vozidel. Do opěradel byly při repasích nainstalovány čtyři integrované držáky dýchací techniky, to však nemá velký vliv na úbytek prostoru na zadním vnitřním čele kabiny. Poslední CAS K 25 na novém podvozku Liaz 18.29 XA známe de facto již jen pro osádku 1+5. Kabina byla použita až na menší upravy stejná, jakou měl předchozí model.

Dnešní početní stav družstva, kdy vzadu sedí pouze čtyři osoby a celkový prostor, jenž mají k dispozici v Karose, nemá u žádného jiného vozu, co, je ve službách tuzemských sborů obdoby a možná nejen u nás. Co se týče možnosti pohodlného sezení a natažení nohou, zde Liaz nemá žádné problémy při osádce 1+5 ani při plném obsazení 1+8. Hasiči, sedící vzadu po směru jízdy mají před sebou od 200 do 300 mm od kolen k přední části, resp. k protisměrné sedačce. Dooblékání za jízdy nečiní žádný problém. Podlaha je taktéž naprosto úchvatná, i ve středu vozu je více jak půl metru pro pohodlné složení nohou a to i přes vystouplý kryt kanálu. Hasiči si mohou nohy dát i na spodní kryt motoru nad podlahou, tím se prostor pro ně zvětší o více jak 100 mm. Na kraji sedící osoby mají de facto prostor pro nohy neomezený, můžou si je natáhnout až pod protisměrnou sedačku.

Kolik je v kabině skutečně místa, vidíte na fotografiích v galerii či na 360° prezentaci. Pro dokreslení situace nebyla kabina při pořizování záběrů úmyslně plně obsazena.

Další údaj, který je zcela jinde, než má dnešní běžná technika, je výška kabiny. Liaz jí má v průměru 1730 mm, vzhledem k tomu, že je střecha oblá, ve středu vozu je to ještě o něco víc, na krajích o něco méně.


Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS K 25 Liaz 101.860 JSDH Praha 11:

1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice

  • 2380 mm

2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části

  • více jak 700 mm krajní sedačky/ 555 resp. 630 mm prostřední sedačky ke krytu motoru

3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části

  • 600 mm krajní sedačky (ukončeno protisměrnou sedačkou) / 530 mm prostřední sedačky (ukončeno krytem motoru/přihrádkou)

4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po protisměrnou sedačku či středový kryt motoru

  • 300 mm krajní sedačky, 200 mm prostřední sedačky

5. rozměry jednotlivých sedaček/lavice

  • 2230 mm celkem – 2× dvojlavice 890 mm a středová sedačka 450 mm, čili 556 mm na osobu, protisměrné sedačky 450 mm

6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop

  • 1730 mm

7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

  • 1300 mm

Závěr: Kabina Liazky? Není co dodat, cisterna prvního výjezdu s větší a prostornější boudou u našich hasičů už asi nikdy jezdit nebude. Na to, že se nejedná o nikterak přerostlý automobil, či že by byla kabina takto prostorná na úkor účelové nástavby, je to opravdu unikátní počin a velmi efektivní řešení tehdejších konstruktérů z podniku Karosa. Nutno poznamenat, že vozidlo CAS K 25 Liaz je posledním, které bylo vyvinuto čistě pro potřeby hasičů u nás.


VÝSLEDEK: Zcela bezkonkurenční, i když dnes prakticky historická kabina


Speciální poděkování patří chodovským dobrovolným hasičům – tatrablázen a ruská vlaštovka – http://msdh-chodov.blog.cz/ , dále Fanda Kletečka a jeho kolegové z JSDH Čechtice – http://www.hasicicechtice.cz/ a v neposlední řadě také JSDH Pozďatín – http://www.sdhpozdatin.cz/, která svolila k použití její 360° prezentace kabiny CAS K 25 Liaz.

Sdílet
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?