První call centrum linky 112 v České republice má 5 let
Právě před pěti lety, dne 20. dubna 2004, byl v Praze zahájen ostrý provoz prvního telefonního centra tísňového volání 112 v České republice.
Právě před pěti lety, dne 20. dubna 2004, byl v Praze zahájen ostrý provoz prvního telefonního centra tísňového volání 112 v České republice.
Stalo se tak záměrně ještě před mistrovstvím světa v ledním hokeji, na které se hlavní město ČR důkladně připravovalo a na které se chystalo velké množství fanoušků ze zahraničí. V tomto ostrém „testu" tehdy toto vůbec první obdobné pracoviště v České republice obstálo, čemuž namohl i fakt, že jednotné evropské číslo tísňového volání 112 obsluhovali školení operátoři schopní poskytnout pomoc v několika světových jazycích.
Po této úspěšné premiéře byl v červnu 2004 zahájen ostrý provoz telefonních center tísňového volání 112 v dalších 11 krajích. V roce 2005 pak bylo dokončeno budování call center linky 112 ve zbývajících dvou krajích (Moravskoslezský kraj a Královehradecký kraj), od tohoto roku funguje v každém ze 14 krajů telefonní centrum obsluhující linku 112. Ta jsou v rámci celé republiky navzájem hlasově i datově propojena. Telefonní centra tísňového volání 112 jsou vzájemně zastupitelná, tj. v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112 aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení. Je zde tak garance, že se občan vždy dovolá, a to jak z pevných linek, tak mobilních telefonů.
O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání – 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Počátky projektu tísňové linky 112 v ČR sahají až do roku 1996. K 1. 1. 2003 pak bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích).
Milníky v zavádění linky 112 v ČR

- 29.7. 1991 – rozhodnutí Rada Evropských společenství o zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech
1996 – počátky budování linky 112 v ČR- 2000 – vláda stanovila způsob zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 v České republice (usnesení vlády č. 391/2000) a schválila zásady a harmonogram
- 2002 – některé změny, které byly vládou odsouhlaseny (usnesení vlády č. 350/2002)
- 1. 1. 2003 – zprovoznění linky 112 ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích)
- 2004 – zahájení ostrého provozu 12 krajských telefonních center tísňového volání 112
- 2005 – zprovozněna zbývající dvě telefonní centra tísňového volání 112 v Hradci Králové a Ostravě, funguje všech 12 krajských call center
- 2006 – začátek projektu e-Call v ČR – automatizované tísňové volání z vozidel
Technologie v ČR jsou u 112ky špičkové
Česká republika patří ve vyspělosti technologie pro příjem tísňových volání na lince 112 k naprosté evropské špičce.
Hasičskému záchrannému sboru ČR jako příjemci linky 112 v ČR byla např. letos v únoru udělena „Cena 112" od Asociace evropského čísla tísňového volání (EENA). V Bruselu tak bylo oceněno špičkové systémové a technologické řešení jednotného evropského čísla tísňového volání v ČR a implementace progresivních směrů v oblasti eCall (automatizované tísňové volání z vozidel).
Aby se zvýšila povědomost občanů EU o jednotném evropském čísle tísňového volání 112, byl 11. únor (11.2.) společnou deklarací Evropské komise, Evropského parlamentu a Rady EU oficiálně prohlášen za „Evropský den linky 112". Za ČR jako předsednické země EU tuto deklaraci v Bruselu letos podepsal generální ředitel Hasičského záchranného sboru ČR genmjr. Ing. Miroslav Štěpán. Více informací na www.hzscr.cz/…den-112.aspx
A nedávný celoevropský výzkum veřejného mínění, který pro Evropskou komisi již podruhé v historii zpracoval Eurobarometer, potvrdil, že co se týká linky 112, tak Češi patří mezi nejinformovanější národy Evropy. Výsledky výzkumu na www.hzscr.cz/…-evropu.aspx
Je to bezesporu také díky spolupráci Hasičského záchranného sboru ČR se sdělovacími prostředky. Za všechny jmenujme alespoň magazín „112 – v ohrožení života", který vysílá TV NOVA a magazín „112" vysílaný Českým rozhlasem. Rovněž odborný časopis vydávaný Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR již několik let nese název jednotného evropského čísla tísňového volání.
Jen v letech 2005 – 2008 tak bylo na linku 112 v ČR uskutečněno celkem 12 512 416 volání, což je v průměru 8 570 volání denně a 357 volání za hodinu. Pokud k těmto číslům připočítáme ještě volání na linku 150, která byla automaticky svedena do telefonních center tísňového volání 112, tak do technologie linky 112 za poslední čtyři roky směřovalo téměř 15 milionů volání.
Technologie linky 112 fungující v ČR je na špičkové evropské úrovni, což potvrdilo i šetření Evropské komise zveřejněné v červnu loňského roku.
O evropském šetření více na http://ec.europa.eu/…ngdetail.cfm?…
Základní přínosy technologie linky 112
V ČR v současnosti funguje 14 call center linky 112, ta jsou v rámci celé republiky navzájem hlasově i datově propojena. Tato telefonní centra tísňového volání jsou vzájemně zastupitelná, tj. v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112 aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení. Je zde tak garance, že se občan vždy dovolá, a to jak z pevných linek, tak mobilních telefonů.
- Na 112 se lze jako na jedinou tísňovou linku dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
- Technologie linky 112 fungující v ČR je na špičkové evropské úrovni a obsluhují ji důkladně vyškolení operátoři. Ti mohou mj. identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určit polohu mobilního telefonu při tísňovém volání, využít pravidelně aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího.
- Operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.
- Technologie telefonních center tísňového volání 112 také propojuje základní složky integrovaného záchranného systému: Hasičský záchranný sbor ČR, Policii ČR a zdravotnickou záchrannou službu. To umožňuje rychlé vyhodnocení vzniklé situace a okamžitou reakci záchranných složek.
Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 v současnosti slouží nejen téměř půlmiliardě občanů ze všech 27 členských států EU, ale je zavedeno také v Chorvatsku, Lichtenštejnsku, Norsku, Švýcarsku, Turecku a na Islandu.
V Andoře je číslo 112 tísňovou linkou horské služby. Linka 112 není v Evropě zavedena v Albánii, Bělorusku, Bosně a Hercegovině, Černé Hoře, Makedonii, Moldavsku, Rusku a Srbsku.
Ve většině států včetně ČR funguje číslo 112 společně s dříve zavedenými národními čísly tísňového volání, pouze v Dánsku, Estonsku, Finsku, Litvě, Lucembursku, Nizozemsku, Portugalsku, Rumunsku, Slovinsku, Švédsku a na Islandu, Kypru a Maltě je číslo 112 jediným tísňovým číslem. Hovory jsou přijímány typicky policií nebo hasičským sborem, v některých státech orgány civilní ochrany (Lucembursko, Slovensko), speciální státní organizací (Finsko, Rumunsko, Bulharsko) nebo speciálními call centry telekomunikačních operátorů (Irsko, Řecko, Švédsko, Spojené království).
Česká vláda vzala svým usnesením č. 923 ze dne 23. července 2008 na vědomí analýzu možnosti útlumu národních čísel tísňového volání, která doporučila ponechání národních čísel i nadále v platnosti.
Více informací o lince 112 v ČR na www.hzscr.cz/tisnovavolani
Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 v evropských dimenzích přibližuje oficiální webová stránka ec.europa.eu/112. Na této webové stránce jsou mj. podrobné informace o fungování linky 112 v jednotlivých členských státech EU, ale i nejrůznější informační a propagační materiály včetně dětské sekce v češtině.
kpt. PhDr. Petr Kopáček
tiskový mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičský záchranný sbor ČR
-kow-

Seriál: Linka 112

- ▶ Video
Jedenáctý únor je tradiční Evropský den linky tísňového volání 112
Dne 11. 2., kdy se datum skládá ze dvou jedniček a jedné dvojky, slavíme Evropský den linky tísňového volání 112. Toto telefonní číslo v současnosti slouží téměř půl…

Od ledna budou hasiči a policisté na svých operačních střediscích přijímat tísňové zprávy SMS
Na Nový rok bude na operačních střediscích Hasičského záchranného sboru ČR a Policie ČR – tedy pro čísla 112, 150 a 158 – spuštěna služba pro příjem tísňových textových…

- ▶ Video
- Exkluzivně
Tísňové linky v České republice začaly přijímat lokalizační zprávy AML, nejprve z Androidu
V loňském roce odbavili operátoři na tísňové lince 112 a 150 přibližně 2 300 000 volání, na tísňové lince 155 přibližně 1 900 000 volání a na lince 158 asi 1 600 000…

- ▶ Video
Den tísňové linky připomněli v roce 2017 hasiči v několika krajích, nejen na hasičských stanicích
Dne 11. 2., kdy se datum skládá ze dvou jedniček a jedné dvojky, slavíme Evropský den linky tísňového volání 112. Při této příležitosti hasiči v několika krajích…

Generální ředitel HZS ČR a prezident asociace ZZS podepsali prohlášení o tísňovém volání v podmínkách České republiky
Generální ředitel HZS ČR genmjr. Drahoslav Ryba a MUDr. Marek Slabý, MBA, prezident asociace zdravotnických záchranných služeb ČR v pátek 3. února 2017 společně…

Linka 112 oslavila narozeniny v plzeňském obchodním centru, děti si zkoušely nahlásit mimořádnou událost
V úterý 11. února 2014 si Evropané opět připomněli Evropský den linky 112. Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se lidé v nouzi mohou…

Hasiči v roce 2012 odbavili více než 4 miliony hovorů na tísňové linky, číslo 112 funguje už deset let
Telefonické tísňové volání je nejrozšířenější způsob pro přivolání pomoci. Na základě informace získané z tísňového volání, zahajují složky IZS svou činnost, zejména pak…

Česká sto dvanáctka vám pomůže i při pobytu na Olympiádě, pomoc zajistíte i z Londýna
Hasičský záchranný sbor České republiky se zapojil do systému mezinárodní spolupráce pracovišť příjmu tísňového volání. Jedná se o databázi kontaktů, která vznikla v…

Stodvanáctka slavila v Obchodním centru Plzeň na Rokycanské
V sobotu 11. února se v celé Evropě slaví Evropský den tísňové linky 112. V Obchodním centru Plzeň na Rokycanské oslavy proběhly s operátorem tísňové linky 112,…

Den linky 112: Pomocníkem pro odhalení zlomyslných volání je identifikace volajícího
Vybudováním Telefonního centra tísňového volání (TCTV) 112 v Pardubickém kraji se zkvalitnil systém přijímání tísňových linek.