Čtvrtek 9. července 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Partner: Nordex 970x150 Dafo OK

Hasiči v roce 2012 odbavili více než 4 miliony hovorů na tísňové linky, číslo 112 funguje už deset let

Telefonické tísňové volání je nejrozšířenější způsob pro přivolání pomoci. Na základě informace získané z tísňového volání, zahajují složky IZS svou činnost, zejména pak realizují výjezd a zásah v místě ohlášené události.

Ilustrační foto

Tyto informace jsou na operační střediska složek IZS předávány elektronicky prostřednictvím tzv. „datových vět“.

Jen v loňském roce odbavily tísňové linky 112 a 150, 4,1 milionu volání. Z toho bylo 3,6 milionu volání na linku 112 a 0,5 milionu na linku 150.


Počty volání na tísňové linky v roce 2012

Linka 1123 627 706
Linka 150 v technologii TCTV466 746
Linka 150 mimo technologii TCTV (do září 2012)5 197
Celkem4 099 649

Srovnání počtu volání na tísňové linky s předcházejí­cími roky

20082009201020112012
4,374 milionu4,028 milionu4,074 milionu4,005 milionu4,100 milionu

HZS ČR přijímá telefonická tísňová volání na národním čísle tísňového volání 150 a jednotném evropském čísle tísňového volání 112. Pro příjem tísňových volání provozuje HZS ČR celonárodní moderní telekomunikační technologii rozmístěnou do 14 krajských telefonních center.

Prostřednictvím nové technologie jsou přijímány veškeré tísňové hovory na linku 112, všechny tísňové hovory na linku 150 z mobilních sítí a tísňové hovory na linku 150 z pevné telefonní sítě. V 6 okresech byla až do září loňského roku tísňová volání z pevné sítě na linku 150 přijímána původní technologií.

V září 2012 však proběhla konečná integrace volání na národní číslo 150 do technologie TCTV (telefonní centrum tísňového volání), na které funguje linka 112, a tím se tento systém sjednotil.


Sjednocení je vidět i v následující tabulce, která udává počty volání v jednotlivých měsících

 112 v TCTV150 v TCTV150 mimo TCTV
leden301 25634 730677
únor293 11043 688676
březen304 48241 771670
duben280 23640 100707
květen295 50140 535693
červen293 49439 337652
červenec304 53141 350747
srpen315 56040 250375
září300 19137 3110
říjen316 95436 6460
listopad308 43134 7030
prosinec313 96036 3250
celkem362 7706466 7465 197

Jak využívali občané tísňové linky v jednotlivých krajích

Kraj112 na TCTV150 na TCTVcelkem
STK483 13147 405530 536
Praha446 09672 085518 181
MSK430 12260 890491 012
ULK374 11242 321416 433
JMK337 86648 700386 566
JČK274 05528 663302 718
OLK201 80428 876230 680
PLk200 34324 762225 105
KHK162 27222 259184 531
ZLK150 01221 389171 401
LIK147 04816 886163 934
PAK142 80219 774162 576
KVK147 35615 182162 538
KVY130 68717 554148 241
celkem36277064667464094452

Letos je tomu přesně 10 let, co byla linka 112 zprovozněna ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích). Zajímavostí je, že na telefonním čísle 112 byla do roku 1998 provozována služba „Informace o přesném čase“.

Problémem i nadále zůstávají takzvaná „zlomyslná volání“, tedy volání zlomyslná, nechtěná a omyly, kterých je na tísňovou linku až 70%. Takové hovory zatěžují operátory, zahlcují tísňové linky a tím ohrožují bezpečnost občanů, kteří v daný okamžik potřebují pomoc.

Tísňové volání funguje

  • nepřetržitě,
  • pro všechny občany,
  • na celém území,
  • bezplatně,
  • ve všech telefonních sítích,
  • ze všech koncových hlasových zařízení telefonních sítí.
kpt. Mgr. Nicole Zaoralová
tisková mluvčí
Ministerstvo vnitra – GŘ HZS ČR
Sdílet
Seriál: Linka 112
Banner Kobit THZ 970*150 OK