Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Veletrh IDET 2009

V Brně ve dnech 5.-7.května proběhl jubilejní desátý Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDET 2009. Redakce serveru Požáry.cz u toho samozřejmě nechyběla a tak vám přinášíme krátký report.

V Brně ve dnech 5.-7.května proběhl jubilejní desátý Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDET 2009. Redakce serveru Požáry.cz ve složení ředitel Martin Kavka, redaktor Jakub Kozák a externí spolupracovník webu Hynek Obroučka u toho samozřejmě nechyběla a tak vám přinášíme krátký report.

Ač jde především o veletrh zbraní a vojenských techologií, letos poprvé se na něm výrazněji prezentoval i Hasičský záchranný sbor ČR a to jak v expozici MV ČR v pavilonu Z, tak na volné ploše Z. Mezi vystavovateli pak nechyběly ani další firmy známé svou produkcí pro hasiče, zmíníme f.Holík, Jolly, Zeman, MSA nebo EGO Zlín z oblasti výzbroje, výstroje a technických prostředků používaných u hasičů svůj stánek tu pak měly také nástavbáři – THT Polička, KOV Velim a dodavatel kontejnerových automobilů CTS servis.

Nejprve zmíníme expozici HZS ČR. Uvnitř pavilonu Z byl k vidění kontejnerový nosič Scania s hydraulickou rukou s kontejnerem pro chemické havárie od HZS Olomouckého kraje, mobilní chemciká laboratoř Iveco Daily HZS Jihomoravského kraje, postarší kontejnerový nosič MAN 4×4 s kontejnerem na ropné havárie pořízený před pár lety firmou MERO, dále automobilová plošina AP 25 Bumar na podvozku MB Atego HZS kraje Vysočina, cisterna MB Atego CAS 15 z prvních 40 povedených „dárečků" (OUPO Brno) a kontejnerový nosič MB Atego s kontejnerem s ochrannými prostředky pro obyvatelstvo HZS Moravskoslezského kraje. Na vnější ploše Z pak HZS Brno předvedl postavenou dekontaminační linku mobilní techniky, přívěs SDO pro dekontaminaci osob a kontejner nouzového přežití, HZS Olomouckého kraje zde zastupoval mastodont AV-30 MB Actros 8×8 ze stanice Olomouc a CAS 20 Tatra Terrno 4×4 ze stanice Šumperk, HZS Královéhradeckého kraje pak kontejnerový nosič Tatra Terrno 6×6 a pásové vozidlo GAZ Bobr, posledním prezentovaným vozidlem pak byl nový AZ 30 Iveco Magirus z Pardubic.

V expozici THT uvnitř pavilonu Z měl svou výstavní premiéru na Požárech již prezentovaný technický automobil pro nakolejování tramvají a metra Tatra Terrno HZS DP Praha a zejména první ze 120 nakontrak­tovaných CAS 30 Iveco Trakker 6×6 pro HaZZ Slovenské republiky, v letošním roce jich THT předá zákazníkovi 55, zbytek pak v roce 2010. Ve expozici dále nechyběla CAS 20 Tatra Terrno 4×4, tentokrát s hliníkovou nástavbou pro JSDH Pustá Polom a také CAS 20 MB Atego 4×4 opět „v hliníku", zatím bez bližšího určení zákazníka. Spolu s THT tradičně vystavoval výrobce savic a dalšího požárního příslušenství f.Flídr. Hned vedle pak měla stánek firma KOV Velim, která vystavovala jednu ze sanitek MB Sprinter dodaných v rámci zatím poslední série ZZS hl.m.Prahy a opět na Požárech již představený protiplynový automobil HZS Kolín. Výrobce a dodavatel kontejnerových nosičů CTS servis pak ve svém stánku prezentoval nově dodaný nosič MB Atego s hydraulickou rukou z OUPO Brno.

Většina ostatních pro hasiče vyrábějících firem na tomto veletrhu představila hlavně vybavení pro vojenské využití – napříkald EGO Zlín dodává AČR vykouvé dlahy v maskovací barvě, ve svém stánku měli ale také hermetizované pracoviště pro izolaci osob postižených biologickou zbraní. MSA ve svém stánku prezentvala širkokou škálu vybavení od dýchací techniky přes ochranné obleky až po spektrometry fy Bruker.

Na své si zde přišlo také srdce tatrováka (konkrétně dvou, Hynka a Jakuba), v expozici armády ČR se obejvilo obrovské množství nejrůznějších modifikací Tater 815 (kontejnerové nosiče a překladače), Armax 4×4 (namátkou nová polní kuchyň POKA 4, pojízdná ořevazovna POP-2, komunikační uzly, pojízdné dílny), 6×6 (mobilní stanoviště oprav kolové a pásové techniky) a několik verzí T810 (valník, skříň, kontejnerový nosič) a samozřejmě několik T815–7 (světovou premiéru zde měl nový mostní automobil AM-70 na podvozku T815–7 8×8). Ženisté AČR krom toho vystavovali zbrusu nový grejdr a dozer Caterpillar a kolové rypadlo 4CX a smykem řízený nakladač „Robot" od JCB. Mercedes zde prezentoval krom notoricky známého Unimogu a řady „G" také relativně nový terénní nákladní automobil Zetros.

Zajímavé byly také dynamické ukázky na polygonu připraveném Vojenskou akademií Brno, kde opět dominovala značka Tatra, dále byly prezentovány např.vozy Land Rover.

Policie ČR se prezentovala zajímavou expozicí, které dominovaly automobily VW Transporter pro dopravní policii, Ford Transit tzv.Schengenbus, tedy vozidlo pro kompletní kontrolu dokumentů s připojením do centrálních databází MV, celkem čtyři kusy dodala f.Vestaauto Praha, nutno dodat, že se jedná o velmi kvalitní práci, to pro případné šťouraly. Dále byl k vidění dálniční Passat R36 nebo jeden z nových motocyklů Yamaha. Stejně tak Vojenská Policie měla na veletrhu jejich BMW, několik motocyklů nebo ozbrojenou čtyřkolku.

Velmi zajímavá pak v expozici AČR byla obrněná vozidla Iveco, Dingo a Tatra 810, asi nejzajímavější však byl tzv.Guntruck, neboli opancéřovaná ozbrojená Tatra Armax 4×4 bez střechy kabiny, kterou používá jendotka SOG v Afghánistánu, jedná se o jeden ze dvou dodaných kusů.

Slovenští výrobci pak představili známý Tatrapan v modifikaci odsunového zdravotnického vozidla a raketomet Morak s nově vyvinutou kabinou na podvozku T815.

Hynek Obroučka

Sdílet
Seriál: Veletrh PYROS