Úterý 21. května 2019, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Stablecam 970

První cisterna na podvozku Tatra 158 Phoenix s dlouhou kabinou byla představena na letošním Pyrosu společností THT Polička

Český nástavbář THT Polička na letošním Pyrosu představil první prototyp cisternové automobilové stříkačky CAS 20 na podvozku Tatra 158 Phoenix s kabinou Crew Cab pro šestičlennou osádku.

My jsme měli exkluzivní možnost svézt se s novým podvozkem Tatra 158 již při jeho představení zákazníkům v Kopřivnici. Tatra už tehdy slibovala, že připraví dlouhou kabinu, aby mohla i s tímto novým podvozkem pokračovat v hasičské tradici.

Podvozek, motor a převodovka

Podvozek Tatry 158 dostál ve srovnání s řadou 815 největších změn v oblasti pérování. Přední nápravy jsou odpruženy vzduchovými vaky, doplněnými teleskopickými tlumiči a zkrutným stabilizátorem.

Zadní náprava je odpružena unikátním systémem kombinovaného pérování TATRA King Frame. Systém pérování King Frame je kombinací vzduchových vaků a mechanického pérování vinutými pružinami. Samozřejmostí je i zde stabilizátor.

Tatru pohání vznětový řadový šestiválec PACCAR MX chlazený kapalinou ve verzi MX/300 o objemu 12,9 l, přeplňovaný turbodmychadlem s mezichladičem plnícího vzduchu. Pro Phoenixe lze použít i slabší (ten bude v základní nabídce standardem) MX/265 s točivým momentem 1775 Nm. Díky úpravě výfukových plynů SCR (Selective Catalytic Reduction) umožňuje splnit požadavky emisních limitů Euro 5. Kroutící moment motoru je 2 000 Nm.

Toto konkrétní vozidlo je osazeno 16stupňovou, synchronizovanou, manuální převodovkou ZF 16S2230 Ecosplit. Samozřejmostí je pak možnost vybavit Tatru automatizovanou 16stupňovou ZF AS-Tronic. Obě uvedené převodovky lze dodat v kombinaci s integrovaným retardérem (intardérem). Maximální rychlost vozu je elektronicky omezena na 100 km/h.

Spojka je jednolamelová, suchá ZF-SACHS, 430 mm. Ovládání je hydraulické se vzduchotlakovým posilovačem pro manuální převodovky. V kombinaci s automatizovanou převodovkou je ovládání elektronické (bez pedálu spojky a zásahu řidiče).

Přídavná převodovka v představovaném modelu je sestupná, jednostupňová Tatra 1.30 TR 1,28 s výstupem pro připojitelný přední pohon s možností výstupu pomocného pohonu z horní hřídele. Je integrovaná do podvozku a sešroubovaná s nosnou rourou. Opět na přání lze dodat i převodovku dvoustupňovou popřípadě jinou verzi převodování.

Zde je vidět přínos spojení Tatry a DAFu – vozidlo i přes minimální zásah do unikátní koncepce získalo technologie, jejichž vývoj by byl pro Tatru finančně i časově velice komplikovaný.

Tatra Phoenix je 2 550 mm široká, 7 800 mm dlouhá (bez lanového navijáku) a 3 225 mm vysoká (střecha kabiny bez majáků; 3 325 mm po konec standardního výfuku). Podvozek má rozvor 4 090 mm. Přední a zadní nájezdové úhly dosahují hodnot 31° resp. 24°. Světlá výška pod nápravami je 255 mm, pod přídavnou převodovkou 315 mm.

Stoupavost při 20 tunách hmotnosti dosahuje hodnoty 100%. Vnější stopový průměr zatáčení je 16 metrů. Vozidlo má brodivost 800 mm, provozní hmotnost 13 200 kg, celkovou pak 18 000 kg.

Pod předním nárazníkem se nachází asanační lišta se třemi tryskami. Samozřejmostí je možnost doplnit vozidlo lanovým navijákem či nárazníkovou proudnicí.

Kabina

Ačkoli kabina patří k podvozku, u tohoto vozu si zaslouží větší pozornost. Za jejím vývojem stojí holandský specialista – firma Estepe.

Samotná kabina DAF CF, kterou používá Tatra pro svůj Phoenix, ve verzi „CrewCab“ neexistuje. Bylo tedy potřeba prodloužení kabiny a její uchycení na speciální tatrovácký podvozek vyvinout od počátku. Samozřejmostí bylo také splnění podmínek normy EN 1846–2.

Než se v Estepe dostali k finálnímu řešení, byla vyzkoušena řada možností a způsobů, jakými kabinu prodloužit. Nakonec zvítězilo spojení spací kabiny (Sleeper Cab – vepředu) a denní kabiny (Day Cab – vzadu). Kabiny jsou k sobě svařeny na speciální stolici, která zajišťuje jejich přesné sestavení.

Vzhledem k uchycení kabina zůstal pod její zadní části oku nelahodící prostor, ve kterém jsou vidět „vnitřnosti vozu“. Tento prostor však bude vyplněn a zakrytován při pozdějším vývoji vozu u nástavbáře, stejně jako proběhne úprava dalších drobných designových detailů, na které při přípravě vozu na veletrh zkrátka nezbyl čas.

Vývojem u Estepe tedy Phoenix získal dlouhou, šestimístnou kabinu. Pro čtyři hasiče vzadu nabízí dostatek místa především v oblasti nohou. V opěradlech jsou připraveny úchyty pro dýchací přístroje, před sedadly hasičů jsou pak odkládací prostory. S nimi – stejně jako s celým prostorem kabiny potažmo vozidlem jako takovým – je samozřejmě možno pracovat dle požadavků zákazníka.

V kabině nechybí nezávislé naftové topení a klimatizační jednotka. Na střeše najdeme dvojici majákových „mini ramp“ VNT 024 LU.

Nástavba

Nástavba je standardem THT – je šestiroletová, vyrobená z hliníkových profilů a oplechována za pomoci technologie lepení. Nádrže jsou z nerezavějící oceli o objemech 4000 resp. 260 litrů (voda/pěnidlo).

Konfigurace vnitřku nástavby je samozřejmě vždy odrazem přání zákazníka, u tohoto referenčního prototypu jej není třeba výrazněji rozebírat.

Čerpadlo THT TO 3000 je vybaveno řídícím a kontrolním systémem THTronic s CAN sběrnicí, jejíž obslužný panel je vyveden i k pracovišti řidiče.

Už v podstatě samozřejmostí je u THT integrace zadních modrých výstražných světel do plastových rohů nástavby spolu s doplňkovými brzdovými světly.

Na střeše nástavby je výstup pro snímatelnou lafetovou proudnici. Ukázkové vozidlo je vybaveno i teleskopickým pneumatickým osvětlovacím stožárem, umístěným – stejně jako elektrocentrála – v levé přední skříni vozidla.


Vozidlo na podvozku Tatra T158–8P5RA3.411 4×4.2 je v podstatě novinkou (nejen) na českém trhu. Svou cestu k prvním zákazníkům si právě veletrhem Pyros 2013 začalo hledat. Tyto podvozky brzy ve výrobě zcela nahradí řadu Tatra 815, se kterou se tak můžeme po třiceti letech loučit.

Nový vůz je vyšší, Tatra tak ztrácí jednu obrovskou a nevyvratitelnou přednost, díky které byla její předchozí řada mnohými jednotkami preferována. Jak se říká – „zkozatěl“. Získává však jiné – především technologické – věci navíc, jako bonus a stává se světovým vozem. Zda to značce pomůže ukáže až budoucnost.

Sdílet
Banner ZHT OK