Pondělí 21. června 2021, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

JSME V USA: Den osmý – Metro v NY

Snad každý návštěvník, který přijede do New Yorku zde použije metro – v USA se mu říká subway.

Píše swo

Do metra lze vstoupit po zakoupení jízdenky přes turniket, bez ní se tam nikdo nedostane. Jízdenka – metro card, je papírová kartička s čipem s platností na den, týden a měsíc. Pak už to chce jen ten správný pohyb a projet čtečkou, nesmíte pomalu, ani rychle, jinak máte smůlu – i mě se to stalo, ale díky tomu, že jsou zde všichni velice přátelští, přišel černoch a pustil mě na svojí kartu – to by se u nás asi nestalo.

Pochopit trasy a jejich systém netrvá dlouho, jen člověk musí dávat velký pozor na to, kam se potřebuje dostat a kde stojí. Celá síť má 21 linek a 468 stanic, celkem 337 km. Oproti metru u nás, které jezdí v podzemí zde jezdí i v okrajových částí New Yorku nad zemí. I tunel ale má své mosty a když jedete ve tmě, vidíte, jak pod vámi jede další vlak.

Na jízdní řád zapomeňte, vlaky metra jezdí ale bezpečně a i když se v tunelu míjí 5 souprav je v tom systém a vše bezchybně funguje. Mezi normálními lokálními vlaky jezdí i expresní, které zastavují jen některých, speciálně vyznačených stanicích. I když si myslíte, že jste na správné stanici podle jména, ještě to neznamená, že vám tam vlak zastaví.

Vlak je tvořen 10 vagony, každý vagon má 4 dveře a během jízdy se otevírají na každé stanici v jiném směru. Vlak metra je tvořen ze dvou souprav, které jdou procházet i když je to zakázané – v předním vagonu sedí klasický mašinfíra a ten má nestarosti jízdu vlaku a půlku soupravy, druhou půlku obstarává jeho pomocník, který je v 6 vagonu a zavírá druhou půlku dveří. Co jsem měl možnost vypozorovat, tak zde berou velký zřetel na cestující a kolikrát i 3× ještě otvírají dveře aby mohl někdo nastoupit, pokud vlak dobíhá.

Prakticky každá souprava metra má klimatizaci, která jede na plno, takže když se vystoupí ven je to celkem velký rozdíl, protože naopak stanice metra klimatizaci nemají. Stanice jsou někdy i třípatrové a najít ten správný vlak chce znát alespoň základy angličtiny.

Celkově metro tvoří dojem špinavé díry, ale díky tomu, že jeho provoz je 24 hodin denně není to tak hrozné, prostě si žije svým životem. Jediné na co si musí člověk zvyknout. jsou všudypřítomné plechové schody – takřka nikde nejsou klasické eskalátory.

V několika stanicích se už objevují i výtahy, ale to procento je minimální. Na každé stanici metra je suchovod pro požární vodu, která je přiváděna ze z ulice a zde je vždy označena názvem stanice.

Najít vchod do metra je někdy celkem oříšek. Na ulici není vchod do metra speciálně označen a občas vám připadá, že jdete k někomu do sklepa. Díky tomu jak je to nízko pod povrchem, tak nezávidím těm co bydlí v okolí, protože otřesy jsou slyšet všude. Když jde člověk po ulici vidí metro pod sebou přes větrací mřížky a cítí teplo, které žene vlak před sebou.

Oproti metru v Praze jsou zde vagony čisté, nikde nevidíte na soupravách grafity a polepy reklam. Lidi jsou na sebe hodně zdvořilí a než si sednou na volné místo u kterého stojíte, nejprve se vás slušně zeptají a pak i poděkují.

Oproti Praze zde nejsou hasiči vyčlenění přímo pro metro, ale každá stanice má svůj rajon do kterého spadá i několik stanic v okolí. Celkově na mě metro zanechalo dobrý dojem a rozhodně se s ním dobře cestuje.

Sdílet
Seriál: Světové policejní a hasičské hry 2011