Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Expedice Peking aneb China Fire 2013 podeváté: Opět byl překonán rekord v dostupu výškové techniky

Na hasičském veletrhu China Fire 2013 je k vidění obrovské množství mobilní požární techniky, čili automobilů. Nelze je představit všechny, proto se nyní podívejte na první část z průřezu toho, co je zde vystaveno. Začneme výškovou technikou.

DG100 XCMG

Ta se v Pekingu prezentuje ve všech podobách. Jsou tady automobilové žebříky, automobilové plošiny a hasící ramena. Pokud to ještě brát jako výškovou techniku, tak můžeme dále uvést rovněž speciální nástavby jako je obdoba hrotu Strong Arm případně speciální nůžky na hydraulickém rameni od Shenyang Jietong, doplněné monitorem na pomocném rameni.

Automobilové žebříky vystavuje hned několik výrobců. Z nám dobře známých je to Iveco –Magirus se svojí DLK 23–12, což je klasický AZ-30 a nesmí chybět ani jejich „dvaapadesátka“. Dále pak německý Metz a jeho moderní žebřík L32. Pak ještě známe žebříky americké provenience. Ty dovezly firmy Suthpen, KME a Pierce. Jedná se o výškovou techniku klasické americké koncepce, tedy mohutná žebříková sada se suchovodem, umístěná buďto uprostřed vozu či na zádi.

Z domácích značek vystavuje např. Morita, resp. její čínsko–japonská odnož a i samotná japonská hlavní firma, od ní je na výstavišti žebřík. Další žebřík na čínském podvozku představuje firma Shenyang Jietong Fire Truck. Je obdobou vozidel Multistar či Multitalent.

Stejným případem je i produkt od XCMG. Tato firma předvádí žebřík YT32, což je i jeho dostupná výška. Je řízen počítačem, což je dnes standard a má stranové vyrovnávání. Pod sadou je vodní nádrž a čerpadlo. Vypadá vskutku kvalitně zpracován. Nicméně nese stopy této techniky od Magirusu i Metze zároveň, takže padají iluze o velkém vlastním vývoji.

Prakticky samozřejmostí je přítomnost finské značky Bronto Skylift, předvádějící svojí devadesátimetrovou plošinu na podvozku Scania.

Poměrně velikým překvapením jsou dvě automobilové plošiny čínské provenience. První z nich je model DG100 od firmy XCMG, a jak už číslo napovídá, je to i její maximální dostupná výška. Je postavena na šestinápravovém podvozku Mercedes – Benz Actros 6555. Boční dosah má 27 metrů, tedy tolik, co má naše AP-27 do výšky.

Druhou novou plošinou je čínská ZOOMLION DG113, která překonala světový rekord v dostupné výšce, jenž drželo finské Bronto. Sice jen o metr, ale překonala (jak vám jistě došlo, rekord byl 112 metrů, nová plošina dosáhne do 113 metrů). Ta je kompletně postavena firmou téže značky rovněž na speciálně upraveném podvozku, tentokrát pocházejícím z dílem samotného výrobce nástavby.

V obou případech se jedná o dvouramenné teleskopické plošiny, řízené počítačem a vybavené nejmodernější dostupnou technologií. Finské Bronto se bude muset lidově řečeno pochlapit, pokud se bude chtít i nadále prosazovat v asijském regionu, neboť čínská konkurence mu velmi výrazně dýchá na záda.

Obě tyto plošiny vám později představíme podrobněji v samostatném článku, který naleznete v sekci TECHNIKA.

Kromě stometrových jsou na Chine Fire 2013 i menší plošiny o dostupných výškách do max. 86 m. Některé z nich jsou vybaveny i vodní a pěnidlovou nádrží s vlastním čerpadlem. Jejich určení je především pro petrochemický průmysl, jak nám na vznesené dotazy odpovídají zástupci jejich výrobců z řad čínských firem. Značka Shantui tady předvádí velmi pěknou plošinu, stejně tak i Shenyang Jietong a i ostatní čínští výrobci.

Samotnou kapitolou jsou hasící ramena. Ta jsou zastoupena na veletrhu v hojném počtu. Vyrábí je snad každá čínská firma. Namátkou jmenujme XCMG, Youngman, Mingguang Haomiao Fire Protection, Shantui, Jieda Fire, JH Zhenxiang a další.

Jejich takticko – technické parametry jsou prakticky stejné nebo velmi podobné. Výjimkou jsou ramena, viz napodobeniny zařízení Strong Arm. Ty mají prorážecí hasící hlavici a k ní další pomocné rameno s monitorem.

Hasící ramena přivezli také američané od Pierce. Jedná se o obdobu betonpumpy s tím, že na konci je buď hasící a prorážecí hrot, tzv. HRET, či jen klasický monitor. Jejich taktické nasazení je opět pro petrochemický průmysl.

Velmi zajímavou technikou byl speciální automobil hned se dvojicí hydraulických ramen. První bylo jakési řezací/prorážecí rotační těleso a druhé samostatné rameno bylo čistě na hašení s monitorem. Vyrobila ho čínská firma MY Fire.

Zaujal rovněž Mercedes – Benz Axor od nástavbáře Howo s ramenem, na jehož konci bylo variabilně vyměnitelné pneumatické kladivo a u něj vodní monitor.

Poměrně zajímavou záležitostí je trenažér na výcvik obsluhy automobilových plošin. Ten cvičícím poskytne naprosto hodnověrnou situaci při samotném ustavení a následné manipulaci s plošinou včetně záchrany osoby, resp. správného nasměrování koše. O něm vám v budoucnu také přineseme samostatný článek.

Kdyby měl být výčet veškeré výškové techniky úplný, vydalo by to na knihu, proto přijmete alespoň tento průřez veletrhem China Fire 2013, stejně tak tomu bude i u ostatní techniky.

PS: Pokavaď budete chtít výškovou techniku a někdo se vás zeptá, jak by měla být vysoká, odpověď je jasná. Čili tak, aby došáhla až nahoru.

Sdílet
Seriál: China Fire 2013