Pondělí 21. září 2020, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner MEVA OK

Expedice Peking aneb China Fire 2013 pojedenácté: Cisternové automobilové stříkačky na veletrhu

Veletrh China Fire 2013 představil mnoho požárních automobilů. Tou nejzásadnější kategorií jsou beze sporu cisternové automobilové stříkačky, zastoupené zde v počtu několika desítek kusů. Nejvíce z nich jsou vozy prvního výjezdu, čili pro přepravu požárního družstva potřebného materiálu a hasebních prostředků na provedení prvotního zásahu.

Když se podíváme na koncepci nejen zde představovaných automobilů, vidíme u všech několik hlavních společných rysů, konkrétně dva. Prvním z nich je nástavba. Ta je zpravidla vyrobena z hliníku či plastu. Skříní na uložení vybavení je šest nebo sedm, šest mají automobily americké provenience, ale i některé čínské, co mají čerpadlo uprostřed vozu.

Převažují však cisterny, co mají skříní sedm a čerpadlo vzadu. Nádrže na vodu jsou u čínských prvovýjezdových cisteren v rozmezí 3000 – 6000l. Jedná se ve valné většině o 18ti tuny a více.

Druhým společným rysem je kabina. Ta je v Číně pro šest až osm osob. Družstvo sedí vzadu v prodloužené části a má v sedadlech integrovány dýchací přístroje. Co je oproti např. našim CASkám prvního výjezdu zvláštností, jsou sklopné sedáky zadní řady sedaček, někdy i protisměrných.

Na dotaz, proč tomu tak je, jsme bohužel nedostali kloudnou odpověď s tím, že je to prostě tak. Může to třeba být kvůli obsazenosti, protože pokud pojede méně osob, mají tak více místa v prostoru kabiny.

Nejvíce vozidel na veletrhu bylo od čínských výrobců – Shenyang Jietong, Morita Sichuan, XCMG, Youngman, Mingguang Haomiao Fire Protection, Shantui, Jieda Fire, JH Zhenxiang, Howo a několik dalších značek. Američané od Pierce či KME mají své podvozky Spartam, Oshkosh atd., evropští zástupci na China Fire 2013 – Rosenbauer, Ziegler a Lentner přivězli své cisterny na Mercedesech a MANech. Rosenbauer zde uvedl svojí klasiku řady AT, Ziegler pak Atego se Z-kabinou a Lenter pak MANa v úpravě pro čínský trh.

U čínských vozidel je prakticky výhradně použit podvozek domácí produkce značky FAW, ale viděli jsme i stříkačky na vozech Mercedes – Benz Axor a Actrros, dále na Scaniích či MANech, japonském Hinu a Isuzu. Morita Sichuan a ještě jeden výrobce představil návštěvníkům svojí variantu cisterny pro družstvo, kde je kabina součástí nástavby. Morita měla tuto casku na podvozku Genlyon, což je produkt čínského Iveca, druhý vůz byl na MANu.

Teď něco málo slov k podvozku FAW. Jedná se o speciální šasi, navržené a zkonstruované přímo pro hasičské vozy včetně kabiny. Že se podobá americkým hasičským automobilům, to není náhoda, ale záměr. Do jisté míry to lze považovat za jejich kopii. Jako hnací agregát je použit motor téže značky, dodávaný o různém výkonu dle přání zákazníka a konfigurace podvozku, resp. celého vozidla. Nutno říct, že když jsme o tomto automobilu zveřejnili prakticky před rokem článek, nevzbuzoval v nás nejlepší pocity. Poté, co jsme jich však na živo viděli a důkladně prozkoumali na veletrhu China Fire 2013 dost, měníme názor.

Jedná se i dle hasičů o dobré a spolehlivé vozy. Na veletrhu byl k vidění i jeden z prvních vyrobených. Zástupce automobilky samozřejmě slova uživatelů potvrdil, ale nemáme žádný důvod si myslet opak.

Co se čínských nástaveb na nich týče, ani k nim nemáme žádné výhrady, což se netýká jen vozidel na podvozku FAW, ale i ostatních značek. Jejich řemeslné zpracování je na slušné úrovni a při stavbě někdo i přemýšlel. Bohužel jich byla většina zamčených, což nás na veletrhu poměrně udivilo. Člověk tak mohl prakticky jen do kabiny. Ale i těch „pár“ cisteren, co bylo otevřených, nás přesvědčilo o výše uvedených slovech kvality.

Hodnotilo se tak hlavně zvenku, design na jedničku, zpracování také. Jediná věc, která by se dala pár výrobcům vytknout, jsou polepy automobilů. Zde to pokulhává. Bubliny, navzájem přelepené pruhy, někdy nedotažené, popraskané, ale toto lze vidět i v ČR a i jinde v Evropě u mnohdy renomovaných výrobců požární techniky.

Jak čínské cisterny pro první výjezd vypadají, se můžete pokochat v opravdu bohaté fotogalerii článku. Co lze uvést jako zajímavost, že prakticky každá z nich má na střeše či nástavbě kameru na sledování okolí, to v Evropě nevidíme.

Co se nám velice líbilo, byly malé cisterny na dodávkových podvozcích. Tu nejmenší z nich si dovedeme dost dobře představit pro naše jednotky kategorie V.

Další kategorií cisteren jsou velkokapacitní vozy. Těch na veletrhu nebylo vystaveno velké množství, ale i mezi tou trochu se našlo několik zajímavých kusů a to zejména od domácího výrobce JH Zhenxiang. Ten se prezentoval mimo jiné dvojicí vozidel na podvozku Mercedes – Benz Actros v osmikolovém provedení.

Jednalo se o automobily podobného taktického určení, avšak mírně odlišné koncepce zpracování. První z nich byl na podvozku s krátkou kabinou s tím, že část pro přepravu požárního družstva byla v nástavbě vozu, druhý měl standardní prodlouženou kabinu.

Další tuto techniku dovezla do Pekingu značka Morita Sichuan, čož je čínská odnož japonského výrobce hasičské techniky a také zde byla na tomto poli MTP zastoupena domácí značka Shantui. Velkou cisternu na Actrosu představil i Ziegler. Ten přivezl i terénního Unimoga. XCMG vystavovala kromě plošin také pěnový vůz. Byla zde i jedna speciální cisterna s provozem na oba směry, ale tu vám představíme v samostatném článku.

Čínské vozy jsou provedeny v červené barvě s ruznými doplňky, osazení majáky je domácí produkce, prakticky ve sta procentech je použita technologie LED.

Příště se těšte na veletržní průřez speciální technikou, které zde bylo k vidění opravdu dost. Některé vozy jsme viděli poprvé a nutno poznamenat, že asi i naposled, pokud tedy nepojedeme na veletrh China Fire i někdy příště, což není vyloučeno.

PS: Čínské produkty jsou u nás ne zrovna populární, ale věřte, že námi viděné hasičské vozy do kategorie šuntů nespadají.

Sdílet
Seriál: China Fire 2013
Banner MIBAG_2012 OK