Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Obousměrná čínská cisterna dokáže hasit aerosolem, ale i odvádět kouř

Na hasičském veletrhu China Fire 2013, který se konal v květnu letošního roku v Pekingu, bylo k vidění spousta nejrůznější techniky. Redakce serveru POŽÁRY.cz se této přehlídky požárních vozidel zúčastnila a nyní vám tak představujeme v dalším článku jeden z nejzajímavějších vystavených automobilů.

Jedná se o speciální cisternovou automobilovou stříkačku z produkce čínské firmy Sichuan Morita, označenou jako typ SXF5190GXFSD40. Vozidlo je určeno pro provoz u hasičských sborů v petrochemickém průmyslu a jeho unikátností je možnost obousměrného provozu. Pro toto je vhodně upraven podvozek, který má dvojí řízení a pochopitelně i dvě kabiny pro obsluhu. Obousměrný provoz je použit z důvodu lepšího přiblížení k požáru a zároveň poskytuje i lepší možnost opuštění nebezpečného území.

Koncepce vozu vychází z klasické cisterny, nádrž uprostřed, vybavení v roletových skříních. Zbytek je však naprosto odlišný.

Samotný podvozek je v konfiguraci 4×4 a obě nápravy jsou individuálně řiditelné. Hlavní kabina řidiče-strojníka je uzpůsobena i pro přepravu požárního družstva v počtu čtyř hasičů, sedících na sklopných sedačkách. V jejich opěradlech jsou držáky vzduchových dýchacích přístrojů. Každé sedadlo je vybaveno bezpečnostním pá­sem.

Nejedná se však o běžnou prodlouženou kabinu, jakou známe ze standardních automobilů. Neliší se od nich jen designově – připomínají vojenský či letištní speciál. S tím má společného jmenovatele v podobě nástupu právě požárního družstva. To leze dovnitř přes přední dveře. V kabině není sedačka velitele vozu.

Osádku tvoří 6 osob, z toho dva strojníci – hlavní a operátor hasicích zařízení, dále tři hasiči a jeden velitel vozu. Strojník – operátor má své stálé místo ve druhé kabině.

Strojník má vstup samostatný a k dispozici má v hlavní kabině běžné ovládací prvky k řízení vozidla. O snazší průběh jízdy se stará automatická převodovka, takže ho prakticky zajímá pouze páka přepínání směru jízdy (chodu). K dispozici dále má na malém LCD displeji obraz z kamery vozidla, snímající nadefinované okolí. Řešení střešních oken navíc umožňuje perfektní výhled.

kabina č. II

Druhá kabina je určena pouze pro strojníka, který z ní může nejen řídit, ale také ovládat hydraulicky stavitelné aerosolové hasicí zařízení v podobě motorového větráku s několika desítkami trysek, vstřikujících do proudu vzduchu hasební látku. Pěnidlo se dokáže přimísit do vody objemem 18 l/min a celková intenzita aerosolu je 5600 l/m. Pokud se nepoužívá k hašení, lze tak využít další funkci jako ventilátoru na odvod kouře o výkonu 100 000 m3 za hodinu. Obě funkce však lze požívat současně, v tom případě je ale intenzita dodávky vody rapidně menší, pouhých 900 l/m, sloužících k ochlazování odvětrávaného mís­ta.

K hašení vodou či pěnou lze rovněž použít nárazníkový monitor. Ovládá se opět z druhé kabiny řidiče pomocí joysticku. Lafeta má průtok 1800 l/min při provozním tlaku 10 barů a dostřik vody i pěnidla je 50m.

ventilátor vedle druhé kabiny

Kromě ovládacích prvků aerosolového ventilátoru a monitoru je ve druhé kabině umístěn také pomocný pult čerpacího zařízení, které se nachází v nástavbě před ní. Hlavní ovládání je pak umístěno ve skříni na pravé straně vozu před hlavní kabinou, stejný pult je i na straně levé. V dalších dvou roletách je prostor pro uložení vybavení – hadice, proudnice, náhradní láhve k dýchacím přístrojům. Na pochozí střeše nástavby jsou pouze nastavovací žebříky, přístup k nim je po žebříčku na levé straně vozu.

Nádrže hasebních látek jsou umístěny uprostřed nástavby. Vody veze tento obousměrný speciál 3500l, pěnidla třídy A 200 l, pěnidla třídy B 500 l. Čerpadlo má výkon 3600 l/min při tlaku 10 barů.

Materiál, použitý na výrobu nástavby a kabiny, je hliník v kombinaci s kovem a plasty. Zajímavostí je i žáruvzdorné sklo druhé kabiny.

Automobil je postaven na podvozku WS5190T, který je vyroben přímo producentem nástavby. Motor je pod hlavní kabinou a má výkon 275 kW. Vozidlo je dlouhé 11060 mm, široké 2500 mm a vysoké 3460 mm. Rozvor je 6000 mm. Celková jeho hmotnost dosahuje 19000 kg.

Co se taktického určení automobilu týče, je jím likvidace požárů v petrochemii. Obdobné vozy lze vídat i v Evropě. Ty však pracují na jiném principu. Pro tvorbu aerosolu je u nich použit proudový motor, stejně je tomu i u hasicích tanků v zemích bývalého SSSR.

Sdílet
Seriál: China Fire 2013