Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Pojízdná hasičárna v čínském provedení pojme až 24 osob

Představujeme vám speciální automobil týlové podpory s označením „Life Support Vehicle“, který jsme měli možnost prohlédnout si na letošním veletrhu China Fire 2013, jenž se konal v květnu v Pekingu. Jedná se ve své podstatě o mobilní sociální zázemí hasičů při déletrvajícím zásahu, ve zkratce řečeno je to pojízdná hasičská stanice, vyrobená firmou JH ZhengXiang.

V Evropě obdobná technika není rozhodně neznámá, i když nelze hovořit o její rozšířenosti na každou větší stanici, což je i logické vzhledem k četnosti jejího nasazení. U nás existují nejrůznější týlové kontejnery, případně autobusy. Ty mají ve svém vozovém parku např. jednotky HZS SŽDC.

Útroby jejich upravených Karos nabídnou v přední části klasické sedačky a zadek je uzpůsoben jako ložnice se čtveřicí lůžek. Čínská varianta tohoto druhu techniky je však zcela jiná a to jak provedením, tak i množstvím poskytovaných služeb v rámci týlového zajištění zasahujících hasičů.

Automobil s označením Life Support Vehicle je postaven na třínápravovém šasi čínské značky HOWO, model 336 (ZZ1257N4641W), v konfiguraci podvozku 6×4 v silničním provedení. Jako hnací agregát je namontován dieselový motor CNHTC WD615.69 o síle 336 koní. Převody rozděluje 12ti stupňová převodovka HW19710. Šasi je osazeno krátkou kabinou pro osádku 1+1.

Za kabinou je usazena samotná požární nástavba, vyrobená za pomoci oceli a hliníku. Její vnitřní prostor je z části nerez a z části protiskluzový hliníkový plech.

Nástavba je tvořena hlavním a pomocným modulem. Ten se připraví k použití po ustavení vozidla pomocí čtveřice hydraulických vzpěr, z nichž přední se vysouvají pod automobil, zadní pak mimo jeho osu. Ovládané jsou z pultu na boku nástavby, z něj se poté ovládá i výsuv nástavby.

Jakmile je vůz ustaven a zjištěn proti pohybu, vysune se pomocný (spací) modul směrem nahoru a tím se vytvoří dvoupatrové útočiště pro odpočinek a sociální potřeby hasičů při déletrvajícím zásahu.

Přístup do těchto prostor je zajištěn pomocí dvojice schůdků, v přepravní poloze umístených v odkládacím prostoru na spodku nástavby. Přední vedou do spodního patra mobilní hasičské stanice, kde nalezneme v přední části plně vybavenou kuchyň se sporákem, mikrovlnou troubou v počtu několika kusů, lednicemi, prostředky na ohřev vody, umývacím pultem na použité nádobí a odkládacím prostorem včetně kuchyňské linky.

Zadní část přízemí nabízí hasičům dvojici sprchových koutů s průtokovými ohřívači vody a stejný počet toalet. V mezeře mezi koupelnou a WC se nacházejí schody, vedoucí do horního podlaží požární nástavby, kde se nachází místnost odpočinku – ložnice, pro celkem 24 (!) osob. Jsou zde vyklápěcí postele obdobné konstrukce, jako je tomu u terénního speciálu pražské záchranné služby, Mercedesu Atego, o kterém si můžete přečíst článek na našem webu Hvězdaživota.cz.

Výklopných postelí je na obou stěnách nástavby celkem 16, po čtyřech za sebou ve dvou řadách. Zbylých 8 lůžek je na podlaze. Kromě postelí je zde také dostatek úložného prostoru pro ložní prádlo v podobě prostěradel a spacích pytlů, v přízemí jsou pak ručníky a toaletní potřeby. V kuchyňské části jsou uloženy zásoby instantního jídla a balené vody.

Ještě zbývá zmínit se o tom, že je celý prostor dvou pater nástavby klimatizovaný a vozidlo Life Support Vehicle veze ve svých útrobách celkem 2000 l vody, rozdělené do dvou na sobě nezávislých nádržích. Jedna může být naplněna pouze užitkovou vodu. Na osvětlení vnitřku slouží LED zářivky a o pohon elektrických spotřebičů se stará pevná elektrocentrála.

Automobil je dlouhý téměř 10 m, široký 2,5 m a vysoký 3,68 m, při vysunutí horního patra je jeho výška 6,3 m.

Sdílet
Seriál: China Fire 2013