Pátek 19. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

DVA PROUDY: Je opravdu nutné mít dnes drážní hasiče?

Zprostředkováváme pohled na existenci jednotek HZS SŽDC ze strany příslušníka HZS ČR z bývalého okresního útvaru, nyní krajského HZS a stejně tak i zaměstanance HZS SŽDC shodou okolností ze stejné lokality v ČR.

HZS SŽDC? Dnes již rozhodně NE!

Je to prosté, jednotky HZS SŽDC v podstatě neplní to, proč jsou zřízeny. Jejich činnost, ostatně jako mnoha podnikových hasičů, je z valné většiny tvořena vším možným, jen ne tím, co mají JPO dělat. Jejich „výjezdy“ na prořezávání křoví jsou dnes již legendárním počinem, který se děje dnes a denně. Pokud dojde ke skutečné události na železnici a naše jednotka je na místě z 99% první (HZS ČR), drážní jednotka dojede dlouho po nás a to v počtu, kdy není schopna prakticky zasahovat, protože její část tou dobou právě řeže křoví nebo dělá jinou nehasičskou čiinost (ne že by nás sloužilo o mnoho víc, ale děláme činnost, pro kterou hasiči existují).

Deklarovaný minimální početní stav směny u HZS SŽDC je reálný pouze při nástupu do služby. Není výjimkou, že pak na samotné zajištění výjezdu zůstanou na stanici dva lidi, případně vůbec nikdo, protože někde všichni řežou křoví. K čemu jsou tedy pak drážní hasiči nejen jako součást IZS? K ničemu. Je to jen mrhání penězi daňových poplatníků, rozpuste je i s použitelnou technikou mezi řady HZS ČR, na mnoha stanicích by tak byl k dispozici hasič, co má s prostředím dráhy zkušenosti, které může předávat dál. Plk. Rybou zmiňovaná duplicita stanic je taktéž k zamyšlení.

Argumentace, že my, veřejní hasiči nemáme potřebná školení pro pohyb v kolejišti apod., ano, nemáme, ale stejně tam musíme zasahovat, protože jsme téměř vždy u události mnohem dříve, jde především o zdraví a životy občanů/zaměstnanců a majetek státu v řadě druhé, toto HZS SŽDC v žádném případě v dnešní době není schopen zajistit. Vzpomeňme zásah u velké nehody ve Studénce, nic ve zlém, ale tam drážní hasiči byli jen jednou z mnoha JPO na záchranné práce, následné likvidační může provádět klidně nějaká pracovní četa.

Bezpečnostní školení pro pohyb v kolejišti podstupují policisté, můžeme ho prodělat i my, příslušníci HZS ČR. Co se znalosti kolejových vozidel týče, ani drážní hasiči neznají všechny dokonale, ono to snad ani nejde a zásah se musí provést vždy, tudíž ani zde nevidím problém. Činnost nám beztak narůstá, tak jestli přibude ještě železnice v plném rozsahu, už na věci nic nezmění, beztak tam zasahujeme. S převzetím HZS SŽDC by alespoň narostl početní stav. Ostatně vypovězení smlouvy od ČD Cargo vůči činnosti drážních hasičů hovoří za vše, tato firma už si i sama provádí nakolejování, což bylo či ještě asi je jakousi specialitou pár jednotek HZS SŽDC, nejinak tomu bude brzy i ze strany ČD. Této firmě ostatně patří dosud i nehodové vlaky. Ptám se tedy, v čem je HZS SŽDC dnes jiný, že je tak potřebný? V ničem. Ač se to mnoha drážním hasičům nebude líbit, jejich smysl dávno pominul. Když s tímto přišel ex-ministr vnitra John a kolegové z HZS MSK, jevilo se to i spoustě příslušníků HZS ČR jak hloupost, s odstupem času to však jako nereálné a neopodstatněné nevypadá.


ANO, zachování drážních hasičů je pro ministerstvo dopravy a SŽDC výhodné

Jednotky drážních hasičů mají na železnici svojí tradici, letos již 60. let, po celou dobu své existence jsou nedílnou součástí chodu kolejové dopravy. Po redukci stanic došlo k zefektivnění naší služby, výjezdy k likvidaci nebezpečných stromů příp. skalních masivů jsou na denním pořádku. Jistě, mohla by to dělat soukromá firma, ale tím by se stát připravoval o peníze, protože o ně jde dnes v první řadě. Vyškolení stromolezci z našich řad mají práce nad hlavu. Co se běžné činnosti týče, tak při výjezdu máme výhodu oproti kolegům z řad HZS ČR ve znalosti prostředí, to oni nemůžou nikdy mít, nehledě na školení v pohybu na dopravní cestě, to také nemají.

Rovněž jsme akceschopnější při výjezdu těžké techniky – vyprošťovacích tanků, než ZÚ HZS ČR, my můžeme vyjet okamžitě, ZÚ nikoliv, nedrží 24h služby. Jsme taktéž specialisté na nakolejování drážních vozidel a to přesto, že dodnes neexistuje kvalitní metodika pro tuto činnost. Jsme schopni provádět i zásahy na vodě a ve výškách, nikoliv nepodstatnou věcí je spolupráce s drážním odborem mimořádných událostí.

Neustále obhajujeme svojí existenci, tlaky na převzetí HZS SŽDC státními hasiči jsou veliké, dodnes nám však nikdo neřekl, co by to obnášelo, jak by byla zajištěna PO na železnici. Naše vedení říká jen to, že by HZS ČR převzalo max. techniku a lidi by propustilo. Nevíme tedy, na čem jsme a to se spousta informací k nám ani nedostane. Zachování drážních hasičských jednotek je z našeho pohledu nutné, stejně tak je i potřeba vytvořit pro nás adekvátní pracovní podmínky. Ale to už je na jiné pojednání.


Pozn. redakce: O převodu HZS SŽDC pod HZS ČR se hovoří již dlouho a tu a tam prosáknou i hrubější obrysy toho, jak by to mělo proběhnout. O věci se jednalo a jedná na politické i nepolitické půdě. Např. strana LIDEM má ve svém Návrhu úsporných opatření v oblasti zjednodušení agend a zrušení duplicit ve státní správě pro rok 2014 toto:

Transformace HZS Správy železniční dopravní cesty s HZS ČR

legislativní opatření/mezi­resortní, úspora v desítkách milionů korun

Pouze v případě transformace HZS SŽDC s HZS ČR, respektive převzetí úkolů včetně personálu způsobilého výkonu služby u jednotek HZS krajů, jehož součástí by bylo převzetí finančního zabezpečení formou fondu, do kterého by přispívali všichni železniční přepravci (po vzoru SRN). Jedná se o iniciativu MV, ale případná úspora je nadresortní.

Sdílet
Seriál: Dva proudy